wtorek, 27 stycznia 2015

Książka: Oddychając z trudem, Rebecca Donovan

Oddycham. Robię to bezwiednie. Wciągam powietrze przez nos, przez usta, całym ciałem, każdą komórką. Oddycham. Żyję. Bez oddechu nie byłoby nic, nie byłoby mnie. To konieczne. Ale nie każdy oddech przynosi mi ulgę. Czasem boli i kłuje mnie w piersi, w sercu, a połamane żebra krzyczą "Przestań!". Wtedy nie chcę więcej oddychać, chcę, żeby robił to ktoś za mnie. Nie mogę tego znieść. Tego bólu. Uczucia porażki. Chcę przestać oddychać. Tylko tyle. Przestać być.

Emma przeżyła. Przeżyła koszmar, który wydarzył się w domu jej ciotki pół roku temu. Teraz w końcu jest dobrze i bezpiecznie, choć boi się powrotu do szkoły Boi się każdego wyjścia z domu jej przyjaciółki, Sary, wyjścia, które naraża ją na obnażające sekrety spojrzenia innych. Ciekawski tłum, nie zdolny do zrozumienia jej tragedii, przeraża ją, daje wymówkę do ponownego zniknięcia. Bo Emma nie lubi przyciągać uwagi. Pragnie tylko ułożyć swoje życie wśród ludzi, których kocha i którzy odwzajemniają to uczucie, przestać ranić, przestać być ranioną. Trudno jednak wyzbyć się starych nawyków i Emma znów pragnie kogoś chronić. Tyle lat poświęciła dla dobra ciotecznego rodzeństwa. Tym razem, próbując odnowić relacje z matką, znów topi sie w uzależniającej relacji, ktoś znów ciągnie ją w dół...

Przyznam, że po pierwszej części serii OddechyPowód by oddychać, po część drugą sięgałam z pewnego rodzaju niepokojem. Co tu dużo mówić, książka gruba, a ja obawiałam się, że każda strona będzie drogą przez mękę, bo kolejne części zazwyczaj nie mają już tego polotu i świeżości, co część rozpoczynająca serię. Emma przeżyła, tego dowiedziałam się już z opisu książki. Pomyślałam więc, że czeka mnie mdła opowieść o jej dalszych, szczęśliwych losach. Myliłam się. Książka znów wycisnęła ze mnie sen, łzy i ogromne pokłady ciekawości. 

Seria Oddechy przeznaczona jest dla nastolatków, ale to co może w niej dziwić, to niezwykle dorosłe dialogi i przemyślenia głównych, nastoletnich przecież, bohaterów oraz ich zdolność do autoanalizy, właściwa raczej osobom bardzo świadomym siebie. I to jest chyba największa wartość tej pozycji, w zgrabny sposób autorka uświadamia czytelnikowi przyczyny i skutki pewnych zachowań. Ta książka, to swoista mapa w podróży po krętych ścieżkach przedziwnych zależności - zależności, które podsycane emocjami stają się coraz silniejsze i coraz bardziej destrukcyjne, choć jednocześnie dalekie od zasad logiki, zależności, w których tkwi każdy z nas i emocji, które niczym soczewka wypaczają rzeczywistość.

Ta książka zmienia odrobinę kąt widzenia siebie i innych, pozwala spojrzeć na świat w szerszym kontekście, trochę bardziej zrozumieć i trochę głębiej oddychać.

Książkę znajdziecie na stronie Wydawnictwo Feeria, któremu bardzo dziękuję za możliwość przeczytania tej książki.


Wyzywanie POPSUGAR 'A book set in high scool'

2 komentarze:

  1. W swoim poście zadałam pytanie , co czytacie ?! ty już mi odpowoedzialaś !
    Początek jak opis napadu lęku , benzodiazepina szybko działająca ! I psychoterapia ! ;) zalecam

    OdpowiedzUsuń
  2. na pewno przeczytam, bo mnie zaciekawiłaś

    OdpowiedzUsuń

lubię, jak zostawiacie mi komentarze :3