wtorek, 26 stycznia 2016

tusz, lawowanie i piórko

Malowanie, rysowanie i szkicowanie dłoni i stóp, to chyba najciekawsze zajęcie dla każdego amatora popisów graficznych. Szczególnie, jeśli obrazek wykonuje się w technice, która nie pozwala na żadnego rodzaju poprawki. Dziś mała próbka w tuszu. Kontur wykonany piórkiem, wypełnienie to lawowanie pędzlem.


piątek, 22 stycznia 2016

przeźrocza


Obawiam się, że zbyt niedaleko do jakże brutalnie wdzierających się w nasze europejskie, pełne trosk życie, Walentynek (święta związanego z postacią Św Walentego, wg tradycji chrześcijańskiej kojarzonego z ciężkimi chorobami, w tym umysłowymi... choć do miłości stąd już niedaleko), aby to mani obeszło się bez walentynkowych skojarzeń... No cóż, czasem coś dzieje się bez przyczyny, a ocenę efektu końcowego pozostawiam Wam :)


wtorek, 19 stycznia 2016

karnawałowe ptaszyska




ocena:
W oczekiwaniu na kilka pazurkowych nowości, wyciągam z mojego magicznego pudełeczka kolejne magiczności, których jeszcze nie miałam okazji użyć. Tym razem padło na płytkę BP 58, która nieco mnie rozczarowała. Standardowa okrągła płytka, o średnicy 55 mm, poświęcona jest ptasiej tematyce i wygląda na prawdę pięknie. Pojedyncze piórka, które próbnie odbijałam, z pewnością jeszcze wykorzystam. Gorzej ze wzorami całopaznokciowymi. Wiem! Wiem! Powiecie, że przecież tyle ładnych mani, z tymi ptaszołkami na przewodach... No niestety, ja zadowolona nie jestem: wzór jest mało rozpoznawalny, na moich krótkich paznokietkach mieści się tak w sumie nijak, te ptaszki jakby za duże i jakby za daleko od siebie...

Nie mówię, że zrobiłam wszystko poprawnie - lubię BP 58 i dlatego będę jeszcze próbować, ale czarno to wszystko widzę O.o

niedziela, 10 stycznia 2016

Książka: Na Syberię, Per Petterson

Chłód i Jesper. To oni towarzyszyli mi całe życie, odkąd pamiętam, odkąd mogę pamiętać. Nie mam imienia. W tej opowieści nie jest mi potrzebne, bo długo jestem tylko jej narratorem, jakbym stanowiła dodatek do fabuły, a moim zadaniem było jedynie zapamiętanie. Istnieję dzięki mojemu starszemu bratu i nieustającemu uczuciu chłodu. 

Jestem chłopczycą i rozczarowaniem. Choć mam najlepsze stopnie w klasie i piękne, brązowe loki, nie spełniam oczekiwań mojej bogobojnej, religijnej matki. Z resztą, spełniałabym je pewnie tylko, gdybym zmieniła się w samego Jezusa na Krzyżu... Dla ojca z kolei nie istnieję. Są oczywiście pewne znaki, świadectwa, pewne chwile, które pozwalają mi przypuszczać, że fakt posiadania dwójki dzieci jest mu znany. Wydaje się jednak nie być to fakt zbyt istotny. 

Żyliśmy spokojnie, na naszym skraju Danii, który długo był całym moim światem, mimo że plany zakładały zmianę tej sytuacji. Kiedyś, w przyszłości, A potem nadeszła wojna. Wkroczyła dudniącymi od niemieckich oddziałów i pojazdów drogami; przedarła się przez granice śmiercią pięciu duńskich żołnierzy. Podobno zainscenizowaną, zaplanowaną, tak twierdził Jasper. To wtedy zaczęłam zauważać samą siebie. Byłam dumna i nieustępliwa. Matka przepowiadała, że taka wywyższająca się pannica będzie zawsze sama. Ale ja się nie wywyższałam i wcale nie byłam sama. Byłam sobą i nie chciałam o nic prosić. Nie chciałam też, żeby Jasper wyjechał z Danii. Musiał, a ja to zrozumiałam.

Po wojnie wyjechałam i ja, choć nie na Syberię o której marzyłam. Oboje zniknęliśmy, ale ja krążyłam wciąż blisko domu, kraju, naszego zakątka świata. On zaś wkroczył całą swoją młodością i werwą do Maroka, o którym marzył już od dziecka. Rozdzieliliśmy się. Ja w końcu wróciłam, on nie...

Ta historia wnika w czytelnika, niczym sączący się przez okienną szparę chłód, wciąż towarzyszący głównej bohaterce, której imienia nie znamy, To też historia jak wiele innych, jedna z, powtarzalna - niepowtarzalna, zwykła i niezwykła zarazem. To opowieść o rodzinie z małego miasteczka: rodzice, dwójka dzieci, dziadkowie, wujostwo. Każdy z własnymi problemami, każdy zapatrzony w siebie, każdy niewysłuchany i niezrozumiany, niezrealizowany, każdy będący czyimś rozczarowaniem, każdy jakby bez głosu, jakby ten chłód zamienił się w mróz i skuł lodem wszystkie niewypowiedziane pretensje i żale, aby nigdy nie wydostały się z ich gardeł.

Czytając Na Syberię odwiedzamy tak na prawdę kilka współistniejących światów, bo każdy opisywany przez narratorką bohater żyje we własny. Niby to się wszystko łączy, bo przecież razem jedzą, razem mieszkają, ale znów jakby osobno, jakby nic prócz tych formalności ich nie łączyło. I to dodatkowo potęguję uczucie chłodu, sprawia, że nic nie jest nas w stanie ogrzać, ale też że czytamy. Czytamy, bo chcemy w końcu znaleźć tę iskierkę, zapowiedź ciepła, coś co roznieci w tym chłodnym krajobrazie pożar. Ale przyzwyczajona do zimna bohaterka zdaje się w dorosłym życiu świadomie przysypywać białym puchem tlącą się nadzieję. Zamyka się w sobie i czytelnik ma wrażenie, jakby obcował z dojrzałą już kobietą, stanowczą, opanowaną i chłodną, mimo że swoją opowieść kończy w wieku zaledwie 24 lat.

Tę nostalgiczną, napisaną pięknym językiem historię polecam na spokojny, zimowy wieczór, a sama z pewnością sięgnę po kolejne książki Per Pettersona.

foto net

czwartek, 7 stycznia 2016

biało na niebieskim



ocena:
BP 17 to standardowa płytka o średnicy 55 mm. Podzielone na ćwiartki kółeczko wypełniają kwiatowe wzory. Trzy z nich to wzory przeznaczone na cały paznokieć; jest tu wzór typowo "kanapowy", taki, przypominający ludowe hafty oraz geometryczny.

Jest też część z pojedynczym wzorem kwiatków i otaczających je zawijasów-gałązek.

Przyznam, że ta płytka była dla mnie zaskoczeniem - zupełnie nie pamiętam momentu, w którym się na nią decydowałam, szczególnie, że kwiatki to nie moja bajka. Ale stemplowanie okazało się być bardzo przyjemne. Wzory doskonale się odbijają i są po prostu efektowne. Ta płytka zapewne jest już własnością niejednej miłośniczki stemplowania - tym wciąż niezdecydowanym podpowiadam: WARTO!


wtorek, 5 stycznia 2016

tusz, lawowanie: cebulka

A na Nowy Rok cebulka malowana tuszem...

Lawowanie tuszem polega na nakładaniu na papier tuszu i wody, w celu uzyskania plam barwnych. Ruchy powinny być tu zdecydowane, a między nakładaniem kolejnych warstw można pozwolić im wyschnąć (wtedy kontury są wyraźniejsze) lub malować na jeszcze mokrej powierzchni (przejścia są wtedy delikatniejsze, bardziej rozmyte). Miejsca, które mają pozostać białe, można zamarkować np świecą...


tusz i świeca